Brand Management Group – hvem er vi?

Vi er en nettverksorganisasjon som danner uformelle, ad-hoc-orienterte samarbeidsstrukturer knyttet til spesifikke kundeleveranser.

Vi tror forskjellige miljøer og spisskompetanser i samarbeid mot et felles mål - er den beste metoden for å skape innovative løsninger.

Nettverksorganiseringen gjør oss meget fleksible og tilpasningsdyktige ihht de utfordringer som skal løses – og vi oppnår en sunn kostnadsstruktur da lønninger ikke betales når kompetansen i nettverket ikke er i bruk.

Hvem er du? 3 eksempler på hvordan vi kan bistå (bedre enn de fleste)

1. Du ser at endring forvitrer din nåværende forretningsmodell eller stiller helt nye krav. Vi designer nye forretningsmuligheter og forankrer fornyelse som del av hvordan du driver din organisasjon.

2. Du fornemmer at du mister kontroll på dine kunderelasjoner. Vi redesigner og forsterker merkevaren – internt og eksternt.

3. Du forstår at den eneste kjernekompetanse er kompetanse. Vi designer kunnskapsbaserte strategier – og sørger for å konvertere kompetanse til forretning.

Alle utfordringer og prosesser løser vi i tett og inspirert samspill med deg og dine medarbeidere.

Markedet for gode handlinger vokser – hvorfor skal jeg bry meg?

Mange foretak har et fattig verdiløfte – ”vi skal tjene penger og ha det moro”. Et fattig verdiløfte kan være en vesentlig årsak til at samfunnstilliten til næringslivet svinner og motsatt at tilliten til non profit organisasjoner er høy og stigende. Sistnevnte organisasjoner har utviklet et høyverdig formål – type ”make love not war”.

Om det er Treskuteforeningen, Redd Barna, Skiforeningen, Leger uten grenser, Bellona, eller det lokale musikk korpset så har alle det til felles at de fortjener en troverdighet som de fleste bedrifter bør misunne dem. Slike organisasjoner fortjener også en fantastisk innsats fra sine medlemmer og tillitsvalgte (merk ikke ansatte – men medlemmer). Ergo utvikler de sine fortrinn basert både på markedstillit og en usynlig kontrakt med sine medarbeidere. Årsaken ligger uomtvistelig i at de demonstrerer ved handling et etisk ansvar som ikke handler om penger.

Markedet – dvs det moderne forbrukersamfunn – ønsker flere produkter som tar et etisk ansvar (1). Simon Zadek i sin bok The Civil Corporation (2001) dokumenterer at 86% av europeiske forbrukere er mer tilbøyelig til å kjøpe produkter og tjenester fra et selskap som ”aktivt arbeider for å forbedre samfunnsmessige forhold”

Suksessen til Anita Roddick sitt entreprenørskap Body Shop™ er et slikt eksempel. Mest kjent er Body Shop™ for sin aktive holdning MOT testing av produkter på dyr. Body Shop™ sitt samfunnsansvar går dypere enn som så: Body Shop er bl.a. også tuftet på sitt menneskerettighetsengasjement – bl.a. gjennom sitt aktiva arbeid for Ogoni stammen sine rettigheter.

Det kan være enkelt å smile av Body Shop™ – men tallenes tale bør få smilet til å stivne. Body Shop™ er og har vært verdens hurtigst voksende kosmetikkselskap – og det er vanskelig å finne andre kilder til differensiering enn at virksomheten tar et aktivt samfunnsansvar og er verdidrevet. I 2000 var Body Shop™ den nest mest respekterte merkevaren i UK. Spør gjerne om hvilken plass Revlon ™ havnet på…

Telenor™ sitt kontinuerlige fall på alle omdømmemålinger etter konvertering til folkeaksjeselskap kan ikke forklares pga at kvaliteten på produkter og tjenester har falt – men at troverdigheten til foretaket svinner i takt med avrapportering av all time high profit.

Tine™ sin posisjon som det mest likte norske varemerke – det samme – men med motsatt fortegn. Tine™ er en garantist for norsk landbruk, grønne åser og et levende distrikts norge. Merket har troverdighet pga et verdiløfte som går utover profitt. Hensikten med dette er IKKE å fortelle at foretak skal glemme kravet om lønnsomhet og økonomisk verdiskapning! Men, profitt er det samme for foretaket som vann er for kroppen. Det er nødvendig for å eksistere, men er neppe meningen med livet Derfor bør fremsynte foretak være svært oppmerksomme på hvordan de kan bygge øket troverdighet til sitt Corporate image og på den måten vinne i markedet og fortjene øket innsats fra medarbeidere.

En strategi er å bygge tette allianser med Non profit organisasjoner.

Les hele artikkelen i .pdf format

Du kan dele dette innlegget:
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • Digg
  • email
Skriv en kommentar




Visdomsord

There are just two value creating activities within the firm; innovation and marketing. All the rest is cost. — Peter F. Drucker

Motta nyhetsbrev